Cara memasak Kek Sarang Semut (Gula Hangus)

Kek Sarang Semut (Gula Hangus) ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di HP untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Berikutnya merupakan gambar seputar Kek Sarang Semut (Gula Hangus) yang bisa kamu jadikan wawasan.

Kek Sarang Semut (Gula Hangus) kamu sanggup memasak Kek Sarang Semut (Gula Hangus) memanfaatkan 12 bahan 7 langkah. Berikut step by step untuk memasaknya.

Bahan-bahan untuk memasak Kek Sarang Semut (Gula Hangus)

  1. Anda membutuhkan A) Bahan Gula hangus disejukkan.
  2. Sediakan 2 1/2 cawan gula putih.
  3. Anda butuh 2 cawan air panas.
  4. Sobat juga memerlukan B) Bahan diayak bersama.
  5. Kamu membutuhkan 2 cawan tepung gandum.
  6. Anda Memerlukan 2 st soda bikarbonat.
  7. Sediakan juga 2 st soda penaik.
  8. Kamu butuh C) Bahan dikacau sebati.
  9. Anda Memerlukan 10 biji telur gred B.
  10. Kamu siapin 2 st esen vanila.
  11. Anda membutuhkan 2 cawan susu pekat manis.
  12. Anda membutuhkan 1 ketul butter (~250g) dicairkan,disejukkan.

Langkah cara membuat Kek Sarang Semut (Gula Hangus)

  1. Bahan A: Masukkan gula dalam periuk dan hidupkan api. Masak sehingga gula mencair sepenuhnya dan menjadi gelap/perang. Masukkan air panas sedikit demi sedikit dan kacau sebati. (Lupa nak amik gamba).
  2. Sediakan bahan-bahan..
  3. Bahan C: Kacau telur sehingga bercampur kuning dan putih telurnya. (Tak perlu kembang). Masukkan susu, esen vanila dan butter cair yang telah sejuk. Kacau sebati..
  4. Masukkan bahan B.Sebatikan. Kemudian masukkan bahan A (larutan gula hangus) yang telah disejukkan. Kacau sebati..
  5. Panaskan oven 170C. Sediakan loyang yang dilapik dengan baking paper dan digris dengan butter/mentega. Tapis adunan ke dalam loyang. (Nampak residue yang tak larut dalam tapis tu kan..sebab tu saya tapis).
  6. Bakar pada suhu 170-180c selama 45-50 minit. Boleh dibakar terus atau diperap jika suka. Juga boleh dikukus, tapi pastikan loyang ditutup rapat2 dengan aluminium foil dan pengukus telah dipanaskan..
  7. Keluarkan kek dari loyang apabila sudah sejuk dan sedia dipotong..

Begitulah pembahasan Kek Sarang Semut (Gula Hangus) terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel situs ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya, atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini,postingan ini dikelompokkan ke dalam kategori Kek Sarang Semut (Gula Hangus).

Comments

Popular posts from this blog

Wisata Madiun

Wisata Cibubur

Area Wisata Jakarta