Resep ROTI POORI/PURI MUDAH

ROTI POORI/PURI MUDAH ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di ponsel untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan ide. Berikutnya merupakan gambar tentang ROTI POORI/PURI MUDAH yang bisa kamu jadikan wawasan. Sebelum ni saya pernah buat resepi poori ni. Bezanya kali ini, resepi ini tidak menggunakan yis. Kalau ikut resepi asal poori juga memang tak perlu.

ROTI POORI/PURI MUDAH Learn the secret to making soft and tasty dhalpuri! Roti Puri homemade ni memang sesuai jika dijadikan hidangan sarapan keluarga. Cicah dengan lebihan gulai atau kari, memang layan. anda sanggup membuat ROTI POORI/PURI MUDAH memanfaatkan 7 bahan 4 langkah. Berikut cara anda untuk memasaknya.

Bahan-bahan untuk memasak ROTI POORI/PURI MUDAH

  1. Sediakan 2 cawan tepung gandum.
  2. Anda membutuhkan 1 sudu besar majerin / butter.
  3. Silahkan sobat siapkan 1 sudu besar minyak masak.
  4. Sediakan 1 sudu besar susu pekat.
  5. Selain itu juga tambahkan 1 sudu kecil yis.
  6. Siapkan juga 1/2 sudu kecil garam.
  7. Kamu siapin 3/4 cawan air.

Nampak susah tapi rupanya sangatlah mudah resipi perkongsian saudari Aien Ismail ni. Tips membuat resepi roti puri ini senang je. Pastikan jika anda guna yis, yis tidak rosak. Jika berbuih, itu tnada yis anda elok.

Langkah cara membuat ROTI POORI/PURI MUDAH

  1. Campurkan semua bahan kecuali air. Gaul-gaul rata, biar jadi adunan yang berderai. Kemudian masukkan air sedikit demi sedikit. Uli sampai jadi doh yang licin dan lembut. Bahagikan doh kepada 15-16 biji. Bulat-bulatkan doh. Rehatkan selama 20-30 minit..
  2. Kemudian, canai nipis macam ni..
  3. Panaskan minyak, minyak banyak ok. Kemudian goreng doh. Siramkan minyak panas atas doh untuk effect kembung itu hehehe. Agak-agak perang, dah masak la tu..
  4. Dah siap! Boleh makan dengan susu atau sambal tumis. Selamat mencuba. 😘.

Hari ni saya nak kongsikan resepi yang simple dan sedap. Assalam sis…hai sis, saya dah try sis punya resepi roti puri ni. Tapi nak tanya, knp roti puri kita klu goreng tk cantik mcm sis punya ya?sis punya licin je. Puri bermaksud roti dalam bahasa Georgia. Roti puri juga dikenali sebagai roti arab.

Begitulah pembahasan ROTI POORI/PURI MUDAH terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan situs ini bermanfaat suport saya dengan cara bagikan postingan artikel situs ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain, atau bisa juga menandai halaman website ini,konten ini dikelompokkan ke dalam kategori ROTI POORI/PURI MUDAH.

Comments

Popular posts from this blog

Wisata Madiun

Wisata Cibubur

Area Wisata Jakarta