Step by step membuat Kek coklat puding karamel

Kek coklat puding karamel ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di smartphone untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Selanjutnya adalah gambar tentang Kek coklat puding karamel yang bisa kalian jadikan ide. Untuk kek coklat yang dilapisi dengan karamel ni , kami akan tunjukkan versi mudah membuat kek coklat. Pertama, mari kita lihat bahan-bahan yang diperlukan untuk karamel dan puding. PUDING KARAMEL KUKUS, SIMPLE & MUDAH

Kek coklat puding karamel Dua minggu lepas pun dah buat kek puding karamel, ni kembali pulak dengan kek coklat puding karamel. Sebelum ni ada buat kek karamel, tapi adunan kek biasa. Untuk kek coklat tu aku guna resepi kek coklat munirah. kamu sanggup memasak Kek coklat puding karamel mengfungsikan 17 bahan 5 langkah. Berikut cara anda untuk memasaknya.

Komposisi untuk memasak Kek coklat puding karamel

  1. Silahkan kamu siapkan Karamel.
  2. Kamu perlu 4 tbsp gula.
  3. Kamu membutuhkan Puding.
  4. Sediakan juga 1 cup susu pekat.
  5. Sediakan 1 cup susu cair.
  6. Siapkan juga Esen vanilla.
  7. Anda membutuhkan 4 biji telur.
  8. Silahkan kamu siapkan Kek coklat.
  9. Sobat juga memerlukan 1 cup Serbuk Coco(ayak *).
  10. Silahkan sobat siapkan 1 cup susu pekat(*).
  11. Selain itu juga tambahkan 1 cup susu cair(*).
  12. Kamu butuh 1 cup minyak masak(*).
  13. Anda butuh 1 cup gula(*).
  14. Kamu membutuhkan 1 cup tepung(ayak).
  15. Anda butuh 1 tsp baking powder(ayak).
  16. Silahkan kamu siapkan 1 tsp Soda bikarbonat(ayak).
  17. Silahkan kamu siapkan 4 biji telur (blendkan).

Ramai jugak la orang yang dah try buat resepi ni. Aku baru ni berkesempatan nak cuba. Memang sedap gandingan puding karamel dengan. Kek coklat karamel merupakan sejenis kek coklat kukus yang mempunyai lapisan puding karamel di atasnya Namun, lapisan atasnya boleh menjadi tidak sebegitu licin kerana gula.

Intruksi cara memasak Kek coklat puding karamel

  1. Buat karamel di atas loyang. Panaskan loyang di atas api dapur, lalu gerak-gerakkan loyang agar gula mencair sekata di atas permukaan loyang. Biarkan keras dan ketepikan..
  2. Campurkan semua bahan puding dan kacau sebati tapi berlahan-lahan jangan sampai berbuih-buih kemudian tapiskan adunan kedalam karamel tadi lalu kukus selama 20-25minit. Sehingga masak..
  3. Sementara menunggu puding masak sediakan bahan kek coklat. Semua bahan yang bertanda (*) di atas di gaul sebati dan masak di atas api perlahan selama 3-4minit sehingga semua bahan sebati lalu tutupkan api..
  4. Blendkan telur lalu gaulkan bersama tepung, soda bikarbonat, baking powder dan campur pulak bahan yang dimasak tadi sedikit demi sedikit dan gaul sebati lalu tapiskan bahan adunan ini Keatas puding. Lalu kukus semula sehingga kek coklat masak selama 45-50minit sehingga masak kalau kek tak masak lagi boleh tambahkan masa selama 15minit. ✔️Tips nak tahu kek masak atau tidak, cuma cucuk bahagian tengah kek mengunakan lidi. Kalau dah kering menandakan kek dah masak..
  5. Dan kek puding karamel is done. Selamat mencuba yaaa..

Dari segi sukatan susu dan gula, kek ini sedikit manis dan boleh disesuaikan sukatannya mengikut citarasa masing-masing. Lembut dan gebu dua gabungan kek coklat dan puding karamel. Pasti jadi rebutan bagi mereka yang suka manisan karamel. KEK COKLAT PUDING KARAMEL BAHAN-BAHAN KARAMEL. CARA MEMASAK: Cairkan gula dalam loyang hingga perang tapi jangan gelap sangat sebab nanti akan rasa pahit.

Begitulah pembahasan Kek coklat puding karamel terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel blog ini bermanfaat suport kita dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya, atau bisa juga menandai halaman blog ini,postingan ini dikelompokkan ke dalam kategori Kek coklat puding karamel.

Comments

Popular posts from this blog

Wisata Madiun

Wisata Cibubur

Tempat Wisata Nearby