Panduan membuat Roti kastard

Roti kastard ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di ponsel untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Selanjutnya adalah gambar mengenai Roti kastard yang bisa Anda jadikan wawasan. Sebelum ni aku pernah share resepi puding roti. Tapi aku suka lagi guna resepi versi ini. Sebab yang ni lagi mudah dan sedap dari yang aku share sebelum ni.

Roti kastard Jom tengok cara penyediaan resepi puding roti kastard kukus ni beserta tips. Masukkan kesemua bahan bahagian B ke dalam periuk dan kacau hingga semua sebati, tidak perlu sehingga mendidih. Puding roti kastard ramai yang telah merasainya. anda dapat memasak Roti kastard manfaatkan 22 bahan 7 langkah. Berikut cara anda untuk membuatnya.

Bahan-bahan untuk memasak Roti kastard

  1. Sediakan Bahan untuk sweet bun(Roti).
  2. Siapkan juga 400 g Tepung High protien.
  3. Sediakan juga 100 g Tepung gandum.
  4. Siapkan juga 260 ml susu segar atau air sejuk dari peti ais(uli bm).
  5. Silahkan kamu siapkan 3 sdb susu Tepung(50g).
  6. Selain itu juga tambahkan 80 g gula kaster.
  7. Anda butuh 80 g marjerin atau shortening.
  8. Silahkan sobat siapkan 10 g Cream Super atau apa sj pelembut roti.
  9. Selain itu juga tambahkan Jika tiada pelembutroti jenis cream guna 1tsp bread softener.
  10. Anda perlu 1 biji telur.
  11. Siapkan juga 10 g instant yeast.
  12. Selain itu juga tambahkan 1/2 sdk garam halus.
  13. Anda membutuhkan Bahan untuk inti kastard.
  14. Anda perlu 2 sdb Tepung Kastard.
  15. Kamu siapin 2 sdb susu pekat.
  16. Sediakan juga 2 sdb gula pasir.
  17. Kamu membutuhkan 1 biji Kuning Telur.
  18. Sobat juga memerlukan 11/4 cwn susu segar.
  19. Kamu membutuhkan 1-2 titik pewarna kuning jika perlu.
  20. Sobat juga memerlukan 1 sdt esen vanila.
  21. Sobat juga memerlukan 1 sdb butter /marjerin.
  22. Siapkan juga Adun semua bahan dikacau hingga likat atas api prlahan.sejukkan.

Find this Pin and more on halimah's inspiration by siti halimah ishak. Dapatkan resipi penuh Puding Roti Berkuah Kastard di: www.icookasia.com/puding-roti-berkuah-kastard Bahan Resepi Puding Roti Bakar Sos Kastard. in Bahasa Malaysia, Recipes. Puding roti merupakan hidangan pencuci mulut yang popular di kebanyakan negara, termasuk di England, Perancis, Belgium, Puerto Rico, Mexico, Argentina. Puding roti makan dengan sos kastard menu di petang hari. hehe. biasa la kat rumah mesti ada je roti makan tak sempat nak habis tapi tarikh dah nak expired. kn kn kn?

Langkah cara memasak Roti kastard

  1. Masukkan air & telur dlu kedalam mgkuk bm kemudian gula,tepung,yist,susu tepung,garam tekan button dough (no 8)start..
  2. Selepas 10 minit masukkan cream super. Bila bm stop masukkan marjerin dan start sekali lg... *Bm stop adunan dh elastik keluarkan dan rehatkan doh timbang ikut sukatan yg dikehendaki.sy tmbg 30gm..
  3. Rounding susun dlm tray tutup dgn plastik wrap sementara yg lain masih belom selesai..
  4. Bila doh sudah separuh kembang dalam tray buat lubang ditengah2 doh dan isi inti kastard..
  5. Tutup doh dan rehatkan sehingga kembang 2kali ganda dari asal.Sementara itu panaskan oven 10 minit awal dengan suhu 150 °c sebelom proses membakar..
  6. Bila doh dah kembang Bakar suhu 150°c selama 25 minit api atas bawah.rak no 2 dari bawah..
  7. Setelah masak keluarkan dari oven dan sejukkan diredai...Apabila sejuk glaze roti dengan butter yg dicampur dengan sedikit esen lemon jika suka...Tabur kelapa kering sekeliling roti dengan cantik dan kemas...Siapp untuk dihidangkan..

Resepi Puding Roti dan Sos Kastard ini sangat ringkas dan mudah untuk dibuat kerana bahan-bahannya mudah didapati. Katanya ia sangat popular di hotel-hotel di seluruh dunia yang menjadikan. Kastard ialah pelbagai persiapan masakan berdasarkan campuran susu atau krim dan kuning telur. Bergantung kepada berapa banyak telur atau pemekat digunakan, kastard mungkin berbeza dalam konsisten dari sos cair (crème anglaise) hingga krim pastri pekat (Perancis: crème pâtissière). Dapatkan resipi penuh Puding Roti Berkuah Kastard di: www.icookasia.com/puding-roti-berkuah-kastard/ Bahan untuk.

Begitulah pembahasan Roti kastard terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel blog ini bermanfaat suport kita dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain, atau bisa juga menandai halaman website ini,postingan ini dikelompokkan ke dalam kategori Roti kastard.

Comments

Popular posts from this blog

Wisata Madiun

Wisata Cibubur

Area Wisata Jakarta