Panduan memasak Kek Marble Planta

Kek Marble Planta ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya sobat. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di smartphone untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Selanjutnya merupakan gambar berkaitan dengan Kek Marble Planta yang bisa kalian jadikan wawasan.

Kek Marble Planta kamu bisa memasak Kek Marble Planta memakai 10 bahan 12 langkah. Inilah cara anda untuk memasaknya.

Bahan dan bumbu untuk memasak Kek Marble Planta

  1. Siapkan juga Bahan A.
  2. Kamu membutuhkan 250 g planta.
  3. Kamu perlu 220 g gula kaster.
  4. Kamu membutuhkan 1 tsp esen creamy vanilla.
  5. Anda butuh Bahan B.
  6. Kamu membutuhkan 5 biji telur gred C/D.
  7. Sediakan juga 250 g tepung gandum cap Rose.
  8. Kamu perlu 70 ml susu sejat.
  9. Silahkan kamu siapkan C Bahan.
  10. Silahkan kamu siapkan Pewarna.

Step by step cara membuat Kek Marble Planta

  1. Masuk planta dan gula ke dalam mixer bowl. Mix 10 minit, hi-speed. Letak esen vanilla di separuh masa putar. Pastikan adunan kembang sebati..
  2. Perlahankan mixer, masukkan telur satu persatu. Selang kan lebih kurang 2 saat setiap satu. Naik kan speed dalam 1 minit..
  3. Perlahankan semula dan masuk tepung dan susu secara gilir-gilir sampai habis..
  4. Matikan mixer. Kaup balik kan adunan sekejap dan bahagikan untuk beberapa warna yg disukai. Lenser nipis loyang dengan planta atau alaskan dengan kertas parchment. Panaskan oven..
  5. Ikut kreativiti untuk mencorakkan adunan kek..
  6. Buat sampai habis..
  7. Hentakkan loyang beberapa kali untuk buang angin dalam adunan. Letak di rak bawah, dengan suhu 140'C masa 45 minit dan api atas bawah (suhu chef 160'C)..
  8. Sisipkan tepi kek dan terbalikkan di atas redai lebih kurang 10minit. Letak kan di atas alas dan biarkan sejuk sebelum dipotong..
  9. Tips = Jika gunakan telur gred A/B, hanya 4 biji..
  10. Mix sehingga betul-betul kembang, kek akan bantat kalau tidak di mix kembang. Telur juga mesti di mix sebati dengan hi speed..
  11. Tips = Jangan terlebih masa membakar kerana kek akan jadi kering di dalam dan kesat bila dimakan. Ikut kesesuaian suhu dan masa oven masing-masing..
  12. Tips = Kek ini lebih sedap dinikmati selepas sehari di bakar..

Begitulah pembahasan Kek Marble Planta terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel blog ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya, atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini,postingan ini dikelompokkan ke dalam kategori Kek Marble Planta.

Comments

Popular posts from this blog

Wisata Madiun

Wisata Cibubur

Area Wisata Jakarta