Resep Donat Tanpa Gluten dan Tanpa Tenusu

Donat Tanpa Gluten dan Tanpa Tenusu ~ memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang telah terbiasa mamnfaatkan internet di gadget untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan contoh. Berikutnya adalah gambar berkaitan dengan Donat Tanpa Gluten dan Tanpa Tenusu yang dapat Anda jadikan ide.

Donat Tanpa Gluten dan Tanpa Tenusu anda mampu membuat Donat Tanpa Gluten dan Tanpa Tenusu manfaatkan 5 bahan 5 langkah. Berikut step by step untuk membuatnya.

Bumbu dan bahan untuk memasak Donat Tanpa Gluten dan Tanpa Tenusu

  1. Silahkan sobat persiapkan 1 peket Bread Mix dari When Makcik Bakes dengan yis (7g).
  2. Selain itu juga tambahkan 1 sudu besar minyak sawit/zaitun/kelapa.
  3. Silahkan sobat siapkan 3 biji telur gred B (boleh gantikan dengan 3/4 cawan puri epal, dan tambah 1 sudu besar serbuk penaik).
  4. Selain itu juga tambahkan 1 sudu kecil cuka epal atau jus lemon.
  5. Sediakan juga 2/3 cawan air suam atau santan kelapa cair.

Step by step cara memasak Donat Tanpa Gluten dan Tanpa Tenusu

  1. Tuangkan peket campuran tepung Bread Mix dan yis ke dalam mangkuk besar.
  2. Pecahkan telur satu-persatu dan aduk sehingga telur sebati dengan tepung..
  3. Masukkan air, cuka epal dan minyak, kacau dengan whisk sehingga sebati. Adunan akan menjadi likat..
  4. Sapukan minyak pada tangan, bentukkan donat mengikut bentuk yang disukai. Boleh juga guna acuan donat. Biar doh naik dalam 40-45 minit..
  5. Panaskan minyak, dan goreng sehingga perang keemasan. Sedia dihidang dengan topping yang disukai. Saya buat topping coklat, matcha dan caramel tanpa tenusu, resipi saya kongsikan kemudian. Selamat mencuba! :).

Begitulah pembahasan Donat Tanpa Gluten dan Tanpa Tenusu terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel situs ini bermanfaat suport saya dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya, atau bisa juga menandai halaman website ini,konten ini dikelompokkan ke dalam kategori Donat Tanpa Gluten dan Tanpa Tenusu.

Comments

Popular posts from this blog

Wisata Madiun

Wisata Cibubur

Area Wisata Jakarta