Resep Tips: donut gebu daun pisang anti kecut

Tips: donut gebu daun pisang anti kecut ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di HP untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Berikutnya adalah gambar seputar Tips: donut gebu daun pisang anti kecut yang dapat Anda jadikan contoh. Mau menyajikan makanan dengan daun pisang? Menyajikan masakan lezat dan sehat untuk keluarga tersayang, tersedia pula tips memilih bahan dan trik anti gagal yang pasti berguna. Bagi penggemar donut, anda boleh mencuba resepi Donut Gebu ini.

Tips: donut gebu daun pisang anti kecut Disini kak Sue Tips nak hasilkan donut. As Salam, Resepi Buat Donut Gebu Tanpa Uli -Wahh, seronok korang ya. Orang buat donut sekarang semakin hebat. kamu sanggup memasak Tips: donut gebu daun pisang anti kecut memakai 3 bahan 4 langkah. Inilah step by step untuk memasaknya.

Bumbu dan bahan untuk memasak Tips: donut gebu daun pisang anti kecut

  1. Anda Memerlukan Doh donut.
  2. Selain itu juga tambahkan 2 pelepah daun pisang.
  3. Persiapkan 3 mangkuk minyak masak.

Teringat zaman saya kemaruk belajar buat donut, dahlah takde bread maker, gigih ko uli tepung nak bagi donut gebus gebas. Daun pisang banyak dimanfaatkan sebagai pembungkus mau pun wadah untuk sejumlah jenis makanan tradisional di Indonesia. Selain agar bentuknya rapi, daun pisang akan memberikan aroma wangi yang khas dan menjadikan suatu makanan makin sedap. Cara bungkus kuih koci pula menggunakan daun pisang yang telah dilayur di atas api.

Step by step cara membuat Tips: donut gebu daun pisang anti kecut

  1. Daun pisang dibasuh dahulu dan kemudian lap kering. Potong daun dalam ukuran yang sesuai mengikut acuan donut yg kita gunakan. Contohnya saya guna acuan sebesar diameter 6cm, daun digunting petak lebih besar sedikit dari acuan..
  2. Doh yang siap diuli, ditekap dengan acuaannya dengan menabur sedikit tepung gandum agar tidak melekat dan terus alaskan dengan daun pisang yang dipotong tadi. Buat hingga doh habis..
  3. Apabila doh mengembang dan minyak sudah panas, ambil donut dengan alas daun pisangnya dan ģoreng sekali. Angkat daun pisang yang sudah terlerai dengan donut. Goreng donut hingga masak sepenuhnya. Wallah, donut naik dengan gebunya dan cantik permukaannya..
  4. Angkat & toskan minyaknya dan boleh disalut dengan gula prai setelah donut sejuk. Sedia.untuk dihidangkan..

Potong melengkung Kalau dah timbul,angkat doh dan terus gaul dlm dadih santan yg telah dimasak. Sebab itu kita sediakan dadih santan terlebih dahulu. Bungkus dgn daun pisang yg telah dilayur atas api. Daun jagung dengan kualiti baik biasanya memiliki daun yang berwarna kehijauan, segar dan tidak kering manakala warna batang bawahnya juga Jangan tambah garam semasa terlalu awal semasa merebus jagung sebab ia akan menyebabkan isi jagung menjadi keras, liat dan kecut bila dah sejuk. Temukan Informasi terbaru seputar Teknologi, Tips Sehat, Rangkaian Kata Mutiara dan ragam berita menarik lainnya hanya di bangkit.co.id hubungi kami di contact.

Begitulah pembahasan Tips: donut gebu daun pisang anti kecut terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel situs ini bermanfaat suport kita dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain, atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini,konten ini dikelompokkan ke dalam kategori Tips: donut gebu daun pisang anti kecut.

Comments

Popular posts from this blog

Wisata Madiun

Wisata Cibubur

Tempat Wisata Nearby