Step by step membuat Kek Mudah Kurma Purne

Kek Mudah Kurma Purne ~ memang saat ini sedang banyak dicari oleh teman-teman disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di ponsel untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan ide. Selanjutnya adalah gambar berkaitan dengan Kek Mudah Kurma Purne yang bisa Anda jadikan ide.

Kek Mudah Kurma Purne kamu mampu membuat Kek Mudah Kurma Purne menggunakan 9 bahan 4 langkah. Berikut langkah-langkah untuk memasaknya.

Bahan-bahan untuk memasak Kek Mudah Kurma Purne

  1. Silahkan kamu siapkan 1 1/2 cawan tepung gadum.
  2. Sediakan 1 sudu kecil baking powder (dicampur dengan tepung gandum).
  3. Anda Memerlukan 1 cawan gula perang (brown sugar).
  4. Persiapkan 1 cawan susu segar.
  5. Silahkan sobat siapkan 10 biji kurma yang dibuang biji.
  6. Kamu membutuhkan 10 biji purne tiada biji.
  7. Sobat juga memerlukan 1 cawan minyak jagung atau mentega yg dicairkan.
  8. Anda membutuhkan 1 sudu esen butter oil.
  9. Silahkan sobat persiapkan 1 biji telur gred A.

Langkah cara membuat Kek Mudah Kurma Purne

  1. Tepung gadum dan baking power diayak bersama, diketepikan.
  2. Telur diblender hingga kembang, kemudian masukan gula perang dan blender hingga kembang dan larut. Apabila sudah kembang, baru masukkan kurma dan purne diblender bersama sama dgn aduan telur dan gula tadi hingga sebati dan akhir sekali masukan minyak jagung blender sampai sebati..
  3. Langkah terakhir masukan aduan daripada blender dan gaul atau guna hand mixer dengan campuran tepung gadum hingga sebati, akhir sekali masukan esen butter oil..
  4. Pastikan semua aduan tadi sebati, baru masukan ke dalam loyang yang sesuai (minyakkan loyang dengan mentega sedikit agar kek tidak melekat). Bakar dengan suhu 180 darjah celsius selama 60minit sehingga kek masak. Apabila masak biarkan kek sejuk barulah dipotong..

Begitulah pembahasan Kek Mudah Kurma Purne terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport kita dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya, atau bisa juga menandai halaman blog ini,postingan ini dikelompokkan ke dalam kategori Kek Mudah Kurma Purne.

Comments

Popular posts from this blog

Wisata Madiun

Wisata Cibubur

Area Wisata Jakarta