Tutorial memasak Roti Naan

Roti Naan ~ memang waktu ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang telah terbiasa mamnfaatkan internet di gadget untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan ide. Berikutnya adalah gambar mengenai Roti Naan yang dapat Anda jadikan ide.

Roti Naan kamu mampu membuat Roti Naan manfaatkan 6 bahan 7 langkah. Berikut step by step untuk memasaknya.

Bahan-bahan untuk memasak Roti Naan

  1. Persiapkan 2 cawan Tepung Gandum Unbleach.
  2. Silahkan sobat persiapkan 3/4 cawan Sourdough Starter (1 sudu kecil Baking Powder).
  3. Selain itu juga tambahkan 2 sudu besar Gula Tebu Organik.
  4. Anda perlu 4 sudu besar Minyak Masak (Minyak Zaitun/Kelapa).
  5. Sediakan 1/2 sudu kecil Garam Pink Himalaya.
  6. Silahkan sobat persiapkan Air secukupnya (boleh ganti susu segar jika suka).

Step by step cara membuat Roti Naan

  1. Sebatikan semua bahan hingga menjadi doh yang tidak melekat. Biar doh sedikit keras/cukup-cukup airnya. Perap doh selama 3-4 jam..
  2. Apabila cukup masa peraman, doh yang telah mengembang tadi ditaburkan dengan tepung gandum dan di angkat perlahan-lahan..
  3. Bulatkan doh menjadi 3 bebola ikut besar yang disukai dan tabur lagi tepung di atas doh kemudian perap semula dalam 30-60minit..
  4. Setelah 30minit, canai perlahan-lahan doh roti tetapi jangan terlalu nipis. Canai ketebalan lebih kurang dalam 0.5cm..
  5. Sapukan kuali leper/ceramic pan/non stock pan dengan sedikit minyak. Menggunakan api sederhana, bakar roti naan dan gunakan penutup untuk menutup roti itu seketika..
  6. Dalam 1-2 minit, buka penutup dan perhatikan roti menggelembung sedikit jadi boleh alih/terbalikkan roti bahagian atas. Bakar hingga roti betul-betul masak dalam 2 minit lagi..
  7. Angkat roti yang telah siap dan sedia dihidang..

Begitulah pembahasan Roti Naan terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel situs ini bermanfaat suport saya dengan cara share postingan artikel website ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain sebagainya, atau bisa juga menandai halaman blog ini,konten ini dikelompokkan ke dalam kategori Roti Naan.

Comments

Popular posts from this blog

Wisata Madiun

Wisata Cibubur

Area Wisata Jakarta